Stilul arhitectural
Biserica de
lemn din satul Viişoara Mare a fost ridicată din bârne lipite cu lut şi
acoperită cu şindrilă. Exteriorul, căptuşit cu scândură, nu prezintă trăsături
arhitecturale distincte şi nici elemente de decor spectaculoase. Pereţii de
bârne sunt blăniţi cu scândură, atât în exterior, cât şi la interior, pentru o
mai bună protecţie în timpul iernilor aprige. Practica blănirii pereţilor de
bârne era des întâlnită în cazul acestor lăcaşuri din Moldova, în special în
secolul al XIX-lea.
La interior,
spaţiul este împărţit în altar, naos şi pronaos. Bisericuţa are şi un cafas
minuscul, frumos decorat, element destul de rar întâlnit la bisericile de lemn.
Intervenţii şi reparaţii în decursul istoriei
De-a lungul timpului, bisericuţa
a suferit mai multe intervenţii de refacere. Astfel, la 1801, construcţiei
iniţiale i-a fost alipit un turn-clopotniţă din scândură. Apoi, în perioada
1890-1892, a fost reparată integral pe cheltuiala sătenilor, iar şindrila a
fost înlocuită. O altă reparaţie generală este consemnată în registrele
parohiei în dreptul anului 1924, când şindrila de pe acoperiş a fost din nou
înlocuită, iar pereţii au fost întăriţi cu furci de stejar. Lucrarea a fost
făcută de doi lemnari din sat, Ilie Amarandei şi Zamfir Sava Horodincu, cei
care nouă ani mai târziu, în 1935, au dublat bolta din interior cu scândură şi
au blănit pereţii.
După această dată biserica a fost şi vopsită,
atât la interior, cât şi la exterior, în această stare prezentându-se şi astăzi.
De asemenea, în anul 1963, şindrila de pe acoperiş a fost înlocuită cu tablă
zincată. Ultimele reparaţii au fost făcute după anul 2001, biserica fiind
revopsită pe dinafară (2002), iar pridvorul întărit cu un stâlp de susţinere.
„Din păcate structura este destul de şubredă. Pereţii se tot lasă; nu ştiu ce
să le mai fac. E păcat de ea, dar nu avem posibilitatea să o refacem aşa cum ar
trebui, mai ales că lemnul este foarte vechi şi foarte afectat de cari“,
explică părintele Marius Condurache, paroh la Viişoara Mare din 2001. Lăcaşul
serveşte astăzi comunităţii ca o capelă de cimitir, slujbele religioase fiind
oficiate, de câţiva ani, în biserica nouă, de zid. Totuşi, o dată pe lună, aici
se săvârşeşte Sfânta Liturghie. „Sincer să vă spun, pe mine tot bisericuţa asta
mă atrage. Şi pe copiii mei la fel. Ei aici au crescut, eu aici am slujit prima
dată. Pentru noi reprezintă un loc aparte“, spune parohul.
În prezent, deşi bisericuţa are
o vechime considerabilă, nu este trecută pe lista monumentelor istorice din
judeţul Botoşani, nefiind încadrată nici măcar în categoria monumentelor de
interes local.
Interiorul, un amestec de
taină şi frumuseţe
Exteriorul, simplu şi modest,
nu pare să atragă prea mult atenţia celor care vin să admire lăcaşul şi să
cunoască măcar un crâmpei din trecutul acestui sat. Însă interiorul e cel care
dă măsura grijii şi a dragostei celor ce-l vor fi ridicat. Catapeteasma este
cea originală, icoanele fiind pictate pe muşama. Chipurile înnegrite ale
sfinţilor abia se mai zăresc. Din păcate, suportul pe care a fost pictată nu
pare să mai poată permite o restaurare a registrelor. „Potrivit datelor din
monografia satului, catapeteasma a fost repictată în ulei, în 1893, de către
Ioan Munteanu din Darabani“, explică parohul de la Viişoara. În naos există, de
asemenea, patru picturi în ulei pe pânză, executate de pictorul Ioan Gherleţchi
din Târgul Herţa, cel care a pictat şi icoanele împărăteşti ale bisericuţei de
lemn din Suharău (jud. Botoşani).
În inventarul bisericii se
păstrează o serie de cărţi vechi, precum şi Sfântul Aer, sub formă de pictură
în ulei pe pânză, executat de ieromonahul Teodor, zugrav din Botoşani, la 1825.
Comentarii
Trimiteți un comentariu